La sede central de Victron Energy está totalmente alimentada por energía solar.

Pruebe la demo de VRM
Producción solar total
MWh
Vatios
Rendimiento solar
Barcos pequeños

Disfrute del placer de navegar

Sacar el barco del remolque y dirigirse al mar es simplemente mágico. Ya sea para ir a pescar, practicar wakeboard o visitar islas durante unos días, navegar es sinónimo de libertad. En lo que respecta a la energía, queremos sentir la misma libertad. La libertad de cargar su teléfono o escuchar su música favorita en cualquier lugar. La inteligente solución energética de Victron proporciona esa libertad a cualquier barco pequeño.

El plan de Energía Óptima

Imagine que va a pescar con un amigo el fin de semana. El motor fueraborda lleva su pequeña embarcación a la mitad del lago. Lo que capture será la cena que cocine antes de acampar para pasar la noche en una pequeña isla.

Consideremos el plan de Energía Óptima que le ayudará a disfrutar de su viaje con comodidad.

Autoconsumo

¿Cuánto necesita?

Incluso una pequeña embarcación depende del equipo eléctrico. Todos los equipos del barco funcionarán con CC, pero necesitará CA para cargar un teléfono o un ordenador. Todos los aparatos eléctricos usan una cierta cantidad de vatios. Sumar los vatios solo es una parte. El tiempo es igual de importante. Es posible que tenga 100 vatios en las luces de a bordo, pero no estarán encendidas todo el tiempo. Un pequeño refrigerador necesita 50 vatios, pero estará encendido todo el rato.

A modo de orientación hemos diseñado dos ejemplos de sistema en función del uso ‘normal’ y ‘superior’.

0,6 - 1,2 kWh/día

Perfiles de consumo de energía 'normal' y 'superior' Leer más

Leer más

Ejemplo 1:

Las luces pueden usar 100 W en una hora, pero solo se usan 4 horas al día.
100 W x 4 h = 0,4 kWh/día

Ejemplo 2:

El refrigerador utiliza 50 W por hora pero funciona durante todo el día (normalmente refrigerando la mitad del día)
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/día

Almacenamientoy conversión

¿Cuánta energía debe almacenarse?

No querrá tener el motor en funcionamiento todo el tiempo. Asustaría a los peces. La solución es acumular energía en una batería (auxiliar) desde la que el inversor convierte la energía almacenada a 230 V. La batería puede cargarse con la alimentación del puerto y del alternador a lo largo del camino. Si programa sus viajes en los días previos, asegúrese de que su batería tiene suficiente capacidad para darle apoyo durante 48 h, como regla general.

x 2

La capacidad de almacenamiento de una batería de litio debería ser el doble del consumo diario de energía.

x 4

Debido a su capacidad de descarga un ± 50% inferior, la capacidad de almacenamiento de una batería de ácido y plomo debería ser cuatro veces el consumo diario de energía.

Conversión

El inversor debería estar dimensionado para manejar la carga media de forma continua y ajustarse a la corriente de potencia pico de las cargas, algo que nuestros inversores manejan muy bien (de media, 2 veces su corriente continua).

Producción

¿De dónde viene la energía?

Tiene un par de opciones para generar la energía necesaria para su viaje. Primero está la alimentación del puerto. O, si lleva su barco a casa en un remolque, lo puede enchufar en el garaje. En el agua puede usar un alternador en el motor del barco.

Fuentes de energía

Cargador de batería
10A - 30A
Alternador
35A - 70A

Perfil energético

Perfiles energéticos normal y superior en kWh, en función del consumo diario de energía, que debería estar en equilibrio con la generación.

Baterías de almacenamiento en Ah, duplique la capacidad con baterías de ácido y plomo.

Parece que su navegador no es compatible con la tecnología más reciente necesaria para ver esta sección correctamente, considere el uso de un navegador más moderno.

Sistema completo

Un examen más detallado

¿Como se traduce el perfil energético en un sistema? Esta es nuestra recomendación para un barco pequeño medio.

Batería auxiliar:

Cargando

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Ejemplos de sistema

El consumo de energía es diferente para cada embarcación y para cada propietario, incluso en barcos pequeños. Aquí hay dos ejemplos (con consumo diario de energía normal y superior) de lo que podría ser un plan de Energía Óptima para un barco pequeño.

Tenga en cuenta que hay muchos más factores que intervienen en el diseño y la instalación de la solución óptima para usted: su representante de Victron Professional estará encantado de ayudarle con eso.

Piense en usar un navegador más moderno para poder ver esta tabla detallada y toda la sección correctamente.

Normal
Superior
Lancha, barco de pesca, barco de wakeboard ± 19-26 pies
El mismo barco, pero con un uso más intenso: más tiempo fuera de casa, más comodidad o personas a bordo.
Autoconsumo
Consumo diario de energía
0,6 kWh
1,2kWh
Potencia pico
400 W
900 W
Almacenamiento e inversión
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65A
Sustituido por un BMS 12/200 en caso de batería de litio de 12,8 V
100A
Sustituido por un BMS 12/200 en caso de batería de litio de 12,8 V
Batería auxiliar
AGM 12 V, 110 Ah
O litio 12,8 V, 60 Ah
AGM 12 V, 220 Ah
O litio 12,8 V, 100 Ah – 150 Ah
BatteryCombiner
Cyrix 120 A
O BMS* 12/200 en caso de batería de litio de 12,8 V
Cyrix 120 A
O BMS* 12/200 en caso de batería de litio de 12,8 V
Producción
Alternador
35 A – 70 A
35 A – 70 A
Alimentación de puerto 230 V
16A
16A
Cargador de batería (desde el puerto)
Cargador Blue Smart 12 V, 10 A a 15 A
Cargador Blue Smart 12 V, 20 A a 30 A
Ampliaciones
Ampliaciones disponibles
Monitor de baterías BMV-712 Smart
Monitor de baterías BMV-712 Smart
Mostrar la lista completa

Parece que su navegador no es compatible con la tecnología más reciente necesaria para ver esta sección correctamente, considere el uso de un navegador más moderno.

Sumérjase en el mundo de la energía marina

Busque su distribuidor local

Nuestra sólida red de profesionales locales de Victron trabaja para ayudarle a encontrar la solución óptima para su problema.

Puede contar con nuestra asistencia mundial

En Victron creemos que es esencial que los clientes reciban atención y asistencia de forma rápida y competente. Por esta razón, nuestra red global de profesionales de Victron tiene el mayor nivel de conocimientos técnicos y el compromiso de hacer las reparaciones necesarias lo antes posible.

Para que pueda emprender o continuar su viaje, a donde quiera que se dirija.